Bij de aanleg en het onderhoud van spoorbanen en spoorwegen heb je veel nodig. Spoorrails, spoorstaven, hulpstaven, spoorbielzen, betonnen dwarsliggers, overwegen, wissels en stootjukken zijn typische benamingen voor diverse spoormaterialen. Nog leuker klinkt het woord ’tongbeweging’, toch echt een veel gebruikt product in spoormaterialen. Ook ‘puntstukken’ klinkt avontuurlijk. En ‘kruisstukken’? Allemaal nodig in de wereld van spoormaterialen. Spoormaterialen zijn natuurlijk nodig bij het spoor, je weet wel, waar onze treinen dagelijks op rijden. Wij willen allemaal graag dat die treinen nou echt eens op tijd gaan rijden, dus zijn spoormaterialen van zeer groot belang te noemen. Want als er geen materiaal is, kan er niet gereden worden. Als er een foutieve tongbeweging ergens in de rails zit, kan de trein ontsporen. Ook de tongbewegingen zijn dus belangrijk! De railinfra is hierbij heel belangrijk.
Nieuw en gebruikt
Je kunt tegenwoordig op het internet alles online bestellen, dus ook een tongbeweging met een hoekverhouding van 1:7/1:9. Voor bepaalde bedrijven noodzakelijk om te hebben. Je kunt nieuwe en gebruikte spoorstaven, rails, bielzen en eigenlijk alles voor het spoor verkrijgen. Van hele overwegen tot losse materialen voor wissels. Als je dacht dat bielzen alleen voor de tuin werden gemaakt heb je het goed mis, want bielzen liggen in overvloed dwars onder de rails door heel Europa. Je kunt deze online kopen bij diverse bedrijven die gespecialiseerd zijn in de verkoop van nieuwe en gebruikte spoormaterialen. Deze bedrijven leveren losse materialen voor wissels en complete wissels. Zij hebben diverse uitvoeringen op voorraad staan, wissels met houten dwarsliggers en wissels met betonnen dwarsliggers en allerlei wisselonderdelen. Hierbij kun je denken aan tongbewegingen, puntstukken, omzetkasten, klein ijzer en plaatwerk. Perrons, snoekebekken, stophout en overwegplaten zijn uit diverse handelsvoorraden leverbaar. Ook onderlegplaten en zelfs bovenleidingen kunnen worden besteld. Verschillende typen rails kan uit voorraad geleverd worden. Omdat er regelmatig onderhoud wordt gepleegd aan de Nederlandse spoorwegen komen er met diezelfde regelmaat bepaalde producten vrij, waaronder heel erg veel betonnen dwarsliggers.
Gecertificeerd
Je begrijpt dat het aanleggen en bouwen van een spoorweg specialistisch werk is. De steeds maar oplopende tijdsdruk en het vaak veelomvattende eisenpakket wat betreft de oplevering, de veiligheid en de efficiëntie vergen veel van mens en machine. Zelfs gecertificeerde producten kunnen op een heel simpele manier bij deze ondernemingen worden aangekocht. Is natuurlijk ook logisch, want de gebruikte materialen komen ook van het spoor en waren dus al gecertificeerd. Nieuwe materialen worden gekeurd. De volgende certificeringen zijn bekend: VCA* certificaat, NEN-EN-ISO 9001, NEN-EN-ISO 14001 en BTR ( Branchegerichte Toelichting Railinfrastructuur).